نکات ایمنی هنگام کار با هویه برقی

دلایل سیاه شدن نوک هویه

هویه یکی از ابزارهای اساسی برای ذوب و اتصال فلزات است و به دو نوع چکسی (غیر الکتریکی) و الکتریکی استفاده می‌شود. نوک هویه یکی از اجزای حیاتی در عملکرد هویه است و یکی از اجزای مهم دستگاه های جوشکاری و اتصال فلزات به کار می‌رود، به ویژه در صنایع ساخت و تولید استفاده میشود. این نوک معمولاً از مواد فلزی مانند آهن، نیکل و کروم تشکیل شده است. بهبود کیفیت جوشکاری و اتصال فلزات نیازمند دقت در انتخاب هویه مناسب، برای کنترل دما و حرارت، و استفاده از مواد با کیفیت است که بدون آسیب رساندن به قطعات، جریان الکتریکی درست برقرار شود. در نهایت، در زمان جوشکاری، ممکن است با یک پدیده متداول مواجه شویم که به سیاه شدن نوک هویه معروف است. این موضوع یک مسئله فنی مهم در عملکرد دستگاه های جوشکاری می‌باشد و ممکن است بر تاثیرات نهایی اتصال فلزات تأثیرگذار باشد.

علل سیاه شدن نوک هویه:

        1.اکسیداسیون و نا خالصی های فلزی:

یکی از علل اصلی سیاه شدن نوک هویه، اکسیداسیون یا اکسیدشدن فلزات در معرض هوا است. و همچنین استفاده از فلزات نیکل و کروم به‌عنوان ترکیبات آلیاژی در ساخت نوک هویه می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت و عمر مفید نوک هویه داشته باشد. این دو فلز به‌طور جداگانه یا به‌صورت آلیاژهایی معمولاً به نام استیل استفاده می‌شوند.

1-1. نیکل:
– نیکل به عنوان یک فلز مقاوم به اکسیداسیون شناخته شده است. با استفاده از نیکل یا آلیاژ‌هایی که حاوی نیکل هستند، می‌توان از ایجاد لایه‌های اکسیدی بر روی نوک هویه جلوگیری کرد. این خصوصیت موجب می‌شود که نوک هویه به مرور زمان سیاه نشود.

1-2. کروم:
– کروم نیز به عنوان یک فلز مقاوم در برابر اکسیداسیون و حرارت شناخته می‌شود. آلیاژهای کرومی، مثل استیل ضدزنگ، در برابر اثرات هوا، اکسیژن و گازهای حاصل از جوشکاری مقاوم هستند.

با استفاده از آلیاژهایی که حاوی نیکل و کروم هستند، می‌توانید از مقاومت به اکسیداسیون بالا، کاهش سیاه شدن نوک هویه و افزایش عمر مفید آن بهره‌مند شوید. این رویکرد به‌طور گسترده در تولید نوک هویه‌های حرفه‌ای و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

         2.ترکیبات گازی:

گازهای محیط جو نیز ممکن است در فرآیند جوشکاری باعث سیاه شدن نوک هویه شوند. به عنوان مثال، وجود گازهای گوناگون مانند سولفور دی اکسید و نیتروژن در محیط جو، می‌تواند به تشکیل ترکیبات ناخالصی منجر شده و نوک هویه را سیاه کند.

         3.استفاده از ابزارهای ناکارآمد:

استفاده از هویه‌ها یا تجهیزات جوشکاری که دارای عیوب یا اشکالات فنی هستند، می‌تواند باعث ناتوانی از انجام درست جوشکاری شود و باعث سیاه شدن نوک هویه شود. اگر نوک هویه به درستی تمیز نشود، باقی‌مانده‌های مواد جوشکاری می‌تواند باعث سیاه شدن آن شود.

         4. دما و تنظیمات نادرست:

دمای نادرست یا تنظیمات جوشکاری نامناسب می‌تواند باعث سوختن یا آلوده شدن نوک هویه و در نتیجه سیاه شدن آن شود.

قابل توجه که : استفاده از روغن لحیم می‌تواند در حفظ عملکرد نوک هویه و تمیز کردن خال لحیم بر روی برد‌های الکترونیکی موثر باشد. روغن لحیم یک ماده غیرفلزی و عایق است که می‌تواند به صورت حلقه حفاظتی بر روی نوک هویه اعمال شود. این کار به عنوان یک لایه حفاظتی می‌تواند از اکسیداسیون فلز نوک هویه جلوگیری کند.

 

نتیجه‌گیری:

برای پیشگیری از این موضوعات، مهم است که وسایل جوشکاری به درستی نگهداری شده و استفاده شود. همچنین، تمیز کردن منظم و دقیق نوک هویه، استفاده از مواد بیشتری مانند فلوکس و تنظیمات صحیح دما و فشار نیز می‌تواند به پیشگیری از سیاه شدن نوک هویه کمک کند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[html_block id="258"]
سبد خرید
خرید
0 علاقه‌مندی
0 مورد سبد خريد
حساب کاربری من
ارتباط از طریق واتساپ